Soutěž je u konce, výherce je znám a já coby produkťák mu budu dělat doprovod. Porsche v Lipsku zní zajímavě. Něco podobného jsem absolvoval v roce 2017, v té době se jednalo o akci na centrále značky Michelin s názvem European Drivers´ Championship a byl to pro mě velký zážitek. Co nás tedy čeká zde?
Vlažný start
Výherce Ondra Sáček je z podniku Hraničář Loděnice, kousek od Opavy. Do Prahy neboli počátečního místa naší cesty, jede vlakem, dál už pokračujeme autem dvě a půl hodiny po dálnici. Po ubytování se na hotelu fasujeme visačky a dozvídáme se několik organizačních informací. V 17:00 začínáme vzájemným představením se všech deseti výherců. Ondra je nervózní kvůli tomu, že angličtina není „jeho jazyk“ a já mu budu muset tlumočit, ale ani Španěl, ani Francouz na tom nejsou lépe. Jsme rozděleni do třech skupin a první naší seznamovací aktivitou je společně složit Lego traktor 9R s vlekem. Obsazujeme krásné třetí místo, nám s Ondrou šlo složit vlek dobře, takoví Němci s Poláky se kupodivu nějak nemohli sehrát. Naštěstí toto byla jediná soutěžní aktivita. Pak už nás čekala jen krátká prohlídka centra města a večeře.
Uvítání vítězů Driver Challenge 7R v Porsche Experience Center Leipzig
Seznámení se
Druhý den ráno nás autobus odváží do areálu Porsche Experience Center Leipzig. Co si pod tím můžete představit? Areál, ve kterém je továrna, návštěvní centrum s muzeem, restaurací a testovací dráhou, jak pro potřeby továrny, tak i pro veřejnost. Dnes jsou v areálu kromě aut značky Porsche i traktory John Deere 7R. Po úvodu jsme rozdělení na aktivní účastníky a ty další, tedy my coby doprovod výherců a lidé od John Deere. Aktivní účastníci, rozumějte výherci, jsou rozděleni mezi dva Porsche tovární řidiče a jdou si rozebrat auta, aby mohli jezdit. My fotíme, seznamujeme se s prostorem atp. Asi jsme si všichni mysleli, že to bude nějaké krátké svezení, ale realita je taková, že každý výherce nafasuje Porsche 911 a začínají prvním blokem neboli seznamováním se s řízením sportovního auta dlouhým celých devadesát minut. Nás mezitím povozil „taxikář“ s 911 turbo S po mokrém okruhu, protože od rána drobně prší.
Každý z vítězů měl k dispozici „své“ Porsche 911 Carrera 4S Coupé
Na plný plyn
Po svačině a představení novinek na traktoru 7R pro modelový rok 2024 následuje druhá část. To už jdu dělat Ondrovi „závozníka“, opět stejná doba rozdělená mezi dvě aktivity – ježdění na krátkém okruhu a škola driftování. Jízdy na okruhu probíhají tak, že první jede tovární předjezdec ideální stopu a za ním ho ostatní následují. Po každém kole jezdec na druhém místě odjede bokem a zařadí se na konec. Postupně se zrychluje, hlavně v zatáčkách. Driftování je nejprve vysvětleno, pak předvedeno a pak už je to jen na těch, kteří drží volant. Teoreticky je to jasné, zrychlit na 60 až 70 km/h, následně mezi kužely, pravá – levá a potom správnou kombinací plynu a kol v rejdu držet auto v řízení smykem. Realita vypadá tak, že neřízené piruety točí všichni, někdo víc, někdo méně, někdo se vejde na asfalt, někdo testuje, jak to jde i na trávníku.
Ondra Sáček, český výherce Driver Challenge
Zlatý hřeb dne
Poté následuje oběd, po něm krátká dvacetiminutová pauza, protože skočit po obědě hned do auta by nemuselo dopadnout dobře. „Zlatý hřeb“ celého dne přichází ve znamení další více než hodiny na dlouhém okruhu. Přestalo pršet a asfalt osychá, takže by se mohlo jezdit rychleji. Systém opět stejný – školitel první a za ním se protáčí 5 šťastných výherců, kteří postupně zrychlují, nejde o rychlost na rovinkách, ale v zatáčkách a šikanách. Po několika kolech se pravidelně zajíždí do boxů, aby si řidiči vydechli, naložili či případně odložili spolujezdce. Když vystupuji, jsou cítit brzdy. Konec! Poslední kolo se jede volně, aby se vychladil motor i brzdy. Na očích téměř všech účastníků je vidět, že si to opravdu užili, následuje společné focení u auta i traktoru.
Společné focení vítězů Driver Challenge 7R
Exkurze do továrny
Další částí je prohlídka továrny, tento areál byl před dvaceti lety prioritně vybudován pro výrobu modelu Cayenne. Po úvodní prezentaci a krátké prohlídce muzea, kde je polovina výkladu věnována historii a druhá sportovním úspěchům značky, si musíme všichni uzamknout mobily ve skříňkách, v tomto ohledu jsou zde ještě přísnější než u John Deere v Mannheimu, tam mobily stačí ztlumit. Aktuálně zde téměř 5 tis. zaměstnanců vyrábí 3 modelové řady – Panamera, Macan a Macan electric. Jede se tady na 3 směny a denní produkce je 550 vozidel. To nás překvapuje a současně uvažujeme nad tím, kde se tolik aut prodá?! Kromě Evropy je to prý Amerika a Čína. Svařovny jsou pro každou řadu samostatné, lakovna a montáž společná. My procházíme montážní linku, která má 321 úseků. Osobně jsem je nepočítal, ale průvodkyni věřím. Motory jsou z mateřské továrny ve Stuttgartu, převodovky ZF se také dováží. S kolegy od John Deere se shodujeme, že zas tak odlišné proti Mannheimu nebo Waterloo to zde není, snad jen prostory jsou tu trochu větší. Co nás asi nejvíc zaujme, je koncert skupiny robotů, kteří montují čelní a zadní okna. V Mannheimu robot pouze nanáší lepidlo.
Další částí programu byla prohlídka továrny a muzea Porsche
Na farmu za novinkami
Po prohlídce továrny nás čekala už jen závěrečná večeře ve třetím patře Experience Center, v devět hodin večer pak cesta autobusem zpět na hotel. Druhý den po snídani přejíždíme autem na necelou půl hodinu vzdálenou farmu Saat-Gut Plausig. Zde má program dvě části: v té první nám manažer podniku vysvětluje historii, současné fungování, pěstované plodiny a technické vybavení farmy. Vážně mě zaujalo to, jak zde řeší tradiční problémy zemědělství v městské aglomeraci. Tedy nejen, že jim stále pomalu mizí hektary půdy pro potřeby průmyslu nebo bytové výstavby, ale velice se zajímají o soužití s městskými lidmi. Nečekají, až někdo z místních přijde řešit a zajímat se o to, co, jak a proč se na poli děje, ale o veškerých svých aktivitách informují na webu již v předstihu. Z podobného důvodu také hodně postřiků a hnojení dělají v noci. Přitom Saat-Gut Plausig není malou farmou, bavíme se zde o 2500 ha rostlinné výroby, které obhospodařuje 7 traktoristů se 6 traktory John Deere. Jako druhou část programu jsme měli připraveny 3 traktory 7R modelového roku 2024, dva v agregaci s návěsy. S těmi se jezdilo, aby se předvedla nejen převodovka AutoPowr s ovládáním CommandPro, ale hlavně nové reaktivní řízení. Třetí traktor byl se závažím EasyBallast, kde si každý mohl vyzkoušet, že odpojení i připojení je opravdu snadné. Toto si Ondra nechal ujít, protože on je prvním uživatelem tohoto řešení u nás. Jinak tomu bylo u ježdění, kde se mu akcelerace plynulé převodovky hodně zamlouvala (sám má totiž doma PowerShift e23). Na závěr jsme si vychutnali oběd, rozloučili se a vyrazili na zpáteční cestu domů.
Návštěva farmy Saat-Gut Plausig, kde nechybělo představení novinek u traktorů 7R
Fotogalerie