Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

100 let historie traktorů John Deere, 1999 až 2017

Naše historické traktorové toulky přesouváme do prvního roku, který začínal dvojkou. Vraťme se ale ještě o maličký kousek zpět a to do roku 1999, tedy do posledního roku minulého tisíciletí, kdy jsme začali tušit, že se chystají nějaké novinky.  V září roku 1999 nám bylo prezentováno evropské zahájení prodeje dvou kolových modelů kloubáků 9300 s 385 koni a 9400 s 455 koni maximálního výkonu. Byla to reakce na ofenzívu pásových traktorů CAT v barvách Claas. O rok později byl oficiálně představen velký pásák řady 9000T. Byla to již druhá řada moderních traktorů s gumovými pásy. Předcházel mu v roce 1996 představený model 8400T. První námi dodaný traktor devítkové řady byl model 9300 na kolech pro podnik Rostěnice a. s., který jsme předali 11. července roku 2000. Pásové devítky a stejně tak i osmičky jsme začali systematicky prodávat až s nástupem třícítkové řady v roce 2007, které přibylo odpružení Air Cushion. 

John Deere 9400T

Aktuální konstrukční řešení pásového podvozku u řady 9RT, řada 8RT používá obdobné. 

Poslední tři modely jsou již z aktuálního sortimentu a tím se dostáváme ke správné odpovědi na nesoutěžní otázku z minulého pokračování. V současnosti se v České republice nabízí celkem 62 modelů traktorů John Deere.Třetí říjnový týden roku 2015 jsme se poblíž německého Magdeburgu spolu s vybranými zákazníky poprvé setkali s pásovým traktorem 9620RX. Deštivé počasí nám bohužel znemožnilo využít a vyzkoušet si připravené agregace. Velký důraz se kladl na vysvětlení předností a odlišností pásových podvozků, a že se nejedná o pouhou kopii předchozích modelů. Mimo jiné nám také bylo řečeno, že se počítá s tím, že hlavním trhem těchto strojů bude kvůli přepravní šířce do 3,0 m Evropa, zatímco Amerika zůstane věrná klasickému dvoupásu.

Týden před akcí celý propršel, připravené nářadí tedy bylo odpojeno a s traktory se mohlo jezdit pouze po cestě.   

Třetí generace pětkové prémiové řady se nám a prodejcům představila společně s traktory 6230R a 6250R v září 2016 ve školícím centru v Bruchsalu. První a druhá generace se vyráběla v německém Mannheimu a šlo v principu o zmenšenou šestku, tedy traktor modulární rámové konstrukce. Když nám bylo oznámeno, že poslední kus bude vyroben 31. října 2013 a nástupce není, nastalo lehké zděšení. O to větší příjemné překvapení byly informace, které začaly prosakovat v polovině roku 2016, že se chystá nová 5R a co vše bude možné. Tedy odpružená přední náprava, odpružená kabina, vnější okruhy v elektrice a kompletní ovládání z CommandArm. Chyběl jen kompletní AutoTrac, ale i to se s modelovým rokem 2019 změní! Jako vše má i toto dvě strany mince, výroba v USA nám přináší komplikace z hlediska pružnosti dodávek a zájem zákazníků o tyto malé prémiově vybavené stroje tragicky dlouhé výrobní termíny.

Posledním představovaným strojem této části je nejsilnější šestka, novinka loňského roku, traktor silný a lehký, neboli traktor, který je svou koncepcí předurčen k tomu, aby trávil více času na cestách a silnicích než na poli, jedná se o traktor 6250R. Ostatně toto vše je všem dostatečně známé, proto zmíním něco jiného. Než začnou z výrobní linky sjíždět běžné produkční stroje, vyrobí se dvě série. První má označení LPB (Limited Production Build), to jsou opravdu první kousky, které slouží k testování, homologacím, představení prodejcům i novinářům. Tato fáze nastává někdy i více než rok před samotnou sériovou produkcí. Pokud jsou tyto traktory zrovna na lince, upravuje se kvůli jejich utajení i prohlídková trasa se zákazníky, to jsem v Mannheimu už také zažil. Tyto kousky se obvykle ještě po absolvovaném kolečku na výstavách a předváděních po celém světě ještě vrací do továrny na finální kontrolu a úpravu, oproti sériové produkci na nich může být i něco jinak. Druhé Ramp Up stroje se vyrobí až těsně před zahájením sériové výroby a slouží k ověření toho, že všechny výrobní postupy a procesy jsou v pořádku. Všechny kusy jsou kompletně a detailně zkontrolovány a teprve až poslední traktor celé série projde, jsou uvolněny a rozvezeny k prodejcům, kde slouží jako výstavní a předváděcí. Proč toto zmiňuji? Protože traktor 6250R, který vloni v létě jezdil s překládacím vozem společně s našimi demo mlátičkami, byl právě jeden s LPB série a neslouží pouze nám, nyní je třeba od poloviny března v Anglii a k nám by se měl vrátit až v polovině srpna. V těchto dnech už mám objednaný jiný LPB traktor. Zajímá vás jaký? Tak to si musíte počkat na výstavu Agritechnica 2019. To jsme ale již zabrousili dost daleko, naše další historické pokračování přiblíží přehled změn u traktorů v modelovém roce 2019.

Traktor 6250R během loňského předvádění na českých a moravských polích. 

Osazenstvo stánku John Deere na veletrhu Agritechnica 2017, někde v tom davu je i pětice produktových manažerů firmy STROM Praha. 

První ostré provozní nasazení absolvovala osmička LPB traktorů 6250R v rámci Evropského mistrovství řidičů na zkušebním polygonu Michelin. 

14. února 2018 tomu bylo přesně 100 let, kdy společnost Deere & Company začala vyrábět traktory. Všechno to začalo traktorem Waterloo Boy vyrobeným na středozápadě USA. Nyní je John Deere předním celosvětovým producentem zemědělské techniky, který vyrábí všechny kategorie traktorů ve 12 továrnách po celém světě. Takto vypadal slavnostní průvod městěm Mannheim, který se uskutečnil u příležitosti oslav 100 let výroby traktorů John Deere.


Související články

100 let historie traktorů John Deere, začátky

100 let historie traktorů John Deere, éra dvouválců

100 let historie traktorů John Deere, modely Lanz

100 let historie traktorů John Deere, první kloubový traktor

100 let historie traktorů John Deere, 1989 až 1996

Zdroje

MACMILLAN, Don. Velká kniha traktorů John Deere: encyklopedie model po modelu, klasické modely, prospekty. Praha: Vladimír Pícha, c2011. ISBN 978-80-904879-0-1.
PÁNEK, Pavel. Po stopách jelena: historie zemědělské techniky John Deere. Slaný: Žentour, 2007. ISBN 978-80-239-9205-2.


Autor: Pavel Fiala

Fotogalerie