Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Nové pásové jednotky pro sklízecí mlátičky

S modelovým rokem 2019 přichází John Deere ve spolupráci s firmou Soucy na trh s novou generací pásových jednotek určených pro sklízecí mlátičky řady T a S. My jsme už v letošní sezóně měli možnost řádně otestovat tento podvozek v rámci předprodukce na předváděcí sklízecí mlátičce S785i, kterou jsme při DEMO Tour STROM Praha a.s. v České republice provozovali. Tato mlátička sklidila přes 1 000 hektarů a při přejezdech najela přes 2 300 km. Otestování to tedy bylo vskutku důkladné.

Větší kontaktní plocha

Proto neváháme tvrdit, že nová generace pásových systémů John Deere nastavuje nový standard v oboru sklízecích mlátiček – oproti své předchozí verzi nabízí o 20 % vyšší pohodlí, o 30 % větší kontaktní plochu a o 50 % nižší opotřebení.

Nové pásy disponují větší kontaktní plochou než předešlé konstrukční řešení.

Zásadní nárůst kontaktní plochy spočívá ve výrazném prodloužení celé pásové jednotky. Proto v základní variantě s šířkou pásu 609 mm má jedna pásová jednotka kontaktní plochu 1,24 m2, zatímco přepravní šířka zůstává pod 3,5 m a činí pouhých 3,29 m na 5ti vytřásadlové mlátičce modelu řady T. Širší varianta (762 mm) pak nabídne dokonce 1,54 m2 kontaktní plochy na jedné pásové jednotce.

Šířka pásu Přepravní šířka sklízecí mlátičky (m)
(palce) (mm)

Řada T
5ti vytřásadlová

Řada T
6ti vytřásadlová

Řada
S700

24 609 3,29 3,49  3,49 
30  762 3,49  3,79  3,79 

Větší průchodnost

Stejně jako na původní verzi, i zde byl zachován také záběrový princip pohonu. Hnací kolo se ale výrazně zvětšilo a tím se zvětšil i počet špalků, o kterých se při tahu opírá. Celkově narostly pásové jednotky také do výšky. Tím se celý pás výrazně prodloužil a velmi dobře se nyní může chladit.

 

Trojúhelníkové konstrukční provedení poskytuje vhodnou světlou výšku a má vynikající samočistící vlastnosti při práci v těžkých podmínkách.

Zachována zůstala i trojúhelníková konstrukce s „nadzvihávacím“ efektem v přední části. V měkkém terénu tak pásy tlačí bláto pod sebe a netrpí tzv. ponorkovým efektem, což vede k větší průchodnosti v náročných podmínkách. Při nich zákazník ocení také velmi otevřenou konstrukci samotné jednotky a hladkými tvary a velký prostor mezi hranou pásu a tělem mlátičky. Bahno má prostor volně vypadávat a pásy tak mají účinné samočištění bez nežádoucího rizika poškození krycích plechů mlátičky.

Komfort i při přepravní rychlosti 40 km/h

Nejvyšší povolená rychlost u všech modelů je až 40 km/h. Tato rychlost je homologována pro všechny varianty na všechny modely T a S. K jízdnímu komfortu a bezpečnosti nejen při maximální rychlosti přispívá zcela nový systém odpružení, jehož základem je 5 otočných bodů jednotlivých částí a na trhu nejvyšší rozsah zdvihu jednotlivých opěrných rolen (180 mm). Měření vibrací provedená na nápravách a v kabině (dle standartu ISO 2631) potvrdila 20% zlepšení jízdního pohodlí ve srovnání s jiným dosud nejrozšířenějším konkurenčním výrobkem.
Další novinkou na trhu je povrch opěrných kol. Teb je tvořen unikátním materiálem nové generace - IPX2000. Ten vyniká velkou resistencí vůči otěru, vynikajícím odvodem tepla a velmi nízkým součinitelem tření.

 

Konstrukce s pěti otočnými body zajišťuje zlepšený záběr a komfort.

Delší životnost

Nižšího opotřebení a tedy delší životnosti pásů je dosaženo také použitím čtyř vrstev s uvnitř zabudovanými ocelovými lanky a vylepšen byl také tvar vzorku pásu. Žebra jsou nyní hlubší a jejich sklon je 55 stupňů. Takto mají lepší záběrové vlastnosti, lepší samočistící efekt a lépe odvádí i teplo při přepravě.

Pro zajímavost, testování výdrže probíhalo takto. Mlátička řady S700 s nasazeným osmiřádkovým kukuřičným adaptérem kroužila po vybraném silničním okruhu dlouhém 11,6 km tvořeném různými povrchy rychlostí 40 km/hod vždy sedm hodin denně po dobu 20 dnů. V závěsu za ní jela druhá osazená původními pásovými jednotkami (na trh uvedeny v roce 2012). Výsledkem bylo zjištění o 50 % vyšší odolnosti než u předchozí konstrukce.

Výměna kola – pásy

Zachována byla u nové verze i jedna ze specifik mlátiček John Deere – je možné zaměňovat pásové jednotky s klasickým kolovým podvozkem. Tím se dá reagovat na konkrétní podmínky, případně si při následném prodeji stroje ponechat pásy a přizpůsobit se požadavkům trhu.

Nižší nároky na údržbu

Odpadla také denní údržba. A nejen denní. Na pásech nejsou žádné maznice, pouze je předepsána výměna oleje každých 500 hodin.

Detailní stav pásových jednotek po sezóně vám přineseme v dalším samostatném článku včetně poznatků z provozu.

Fotogalerie