Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Třikrát sázka na stejnou značku

Těžko by se hledala paralela mezi strojírenskou firmou zabývající se výrobou munice, společností původně orientovanou na zpracování odpadů a městskými technickými službami. Jedno společné ovšem všechny tři uvedené subjekty mají. K letní údržbě zeleně i zimní údržbě komunikací využívají kompaktní malotraktory John Deere.  

Firma Sellier&Bellot je jednou z nejstarších tuzemských průmyslových firem. Byla založena v roce 1825 a od svého vzniku se nepřetržitě zabývá muniční výrobou. Ve svém závodě ve Vlašimi zaměstnává 1600 lidí a v roce 2016 dosáhla obratu 4,2 miliard korun. Své produkty exportuje do více než 120 zemí celého světa a zájem o její výrobky roste.
Areál firmy se rozkládá na ploše 28 hektarů a tvoří jej nejen výrobní část s halami, sklady a administrativní budovou, ale i obora s lesním hospodářstvím. O údržbu areálu se mimo jiné stará oddělení dopravy.

„V prostorách areálu muničního závodu platí samozřejmě přísné interní bezpečnostní předpisy kladoucí důraz na kvalitu úklidu povrchů komunikací. Jde především o dokonalou údržbu tras, po kterých se přenášejí výbušniny a slože. Přenos probíhá v dřevěných bednách a jde tedy o nebezpečnou operaci. Komunikace proto musejí být vždy suché, bez námrazy, sněhu i spadaného listí. V zimních měsících drží ostraha objektu pohotovost a permanentně hlídá stav povrchů. Do zahájení ranní směny musí být stoprocentně uklizeno, proto jsme se museli vybavit potřebnou technikou,“ říká úvodem vedoucí dopravy Michal Kubín.
Úklid listí zajišťuje v areálu samosběrný zametač zapůjčený městskými technickými službami, další letní i zimní údržbu musí oddělení dopravy zajistit vlastními silami.

Malotraktor zjednodušil a zrychlil práci

„Areál je velice členitý s mnoha asfaltovými cestami, do jejichž rekonstrukce se v posledních letech hodně investovalo. Jak zkušenosti ukázaly, tak pro transport i úklid jsou nejvhodnějšími prostředky traktory. Na transportních trasách se často vyskytují poměrně úzké průchody, proto jsme museli kromě výkonnějších traktorů jako je John Deere 5080 využívaných při přepravě materiálu či stěhování komponentů výrobních linek pořídit i malotraktor se zimní a letní výbavou. V říjnu 2015 jsme zakoupili traktor John Deere 2027 R (výkon motoru 27 k). Na léto je vybaven mezinápravovým žacím ústrojím a sběrným košem, v zimě pracuje se sněhovou radlicí a rozmetadlem posypových materiálů. Dříve zajišťovali úklid tras ručně pracovníci z výroby, což bývalo neefektivní a ne zcela precizní. S rostoucími nároky na zlepšení bezpečnosti bylo třeba systém úklidu změnit a výrazně vylepšit a malotraktor se ukázal jako dobrá volba. S jeho pořízením se práce zefektivnila a zrychlila. Navíc máme jistotu, že trasy jsou ošetřeny dobře. To, co jsme si od traktoru slibovali, splnil při zimní údržbě beze zbytku a totéž se dá říci i o výbavě na letní sečení travnatých ploch,“ hodnotí Michal Kubín.


Kompaktní traktor John Deere 2027 R pracuje v areálu firmy Sellier&Bellot ve Vlašimi od října 2015.


V létě je traktor agregován s mezinápravovým žacím ústrojím a sběrným košem Matev.

Již třetí v pořadí

Transformací městských technických služeb vznikla v roce 1993 společnost COMPAG VOTICE s. r. o. Firma je součástí skupiny Brantner, která v ní vlastní 50% podíl, druhých 50 % si ponechalo město Votice. Nabídce poskytovaných služeb vévodí komplexní nakládání s odpady zahrnující jejich svoz, separaci i další využití včetně provozování vlastní skládky a sběrných dvorů. Votická společnost se kromě nakládání s odpady věnuje kompletnímu zajištění komunálních služeb pro město a jeho okolí. Provozuje například silniční nákladní kontejnerovou dopravu po celé republice, věnuje se letní i zimní údržbě komunikací a dalších veřejných ploch, pečuje o městskou zeleň a zabezpečuje i výspravy komunikací asfaltovou směsí tryskovou metodou.
„V rámci zimní údržby pro město Votice zajišťujeme úklid 12 kilometrů chodníků a 40 kilometrů komunikací. Komunikace udržuje větší technika, ale při úklidu chodníků využíváme malotraktory. Dlouhodobě se nám osvědčují kompaktní stroje John Deere s příslušnými adaptéry. První model X595 pracuje ve Voticích již 15 let, další traktor 2025 R má za sebou čtyři roky provozu a v roce 2017 jsme pořídili třetí s označením 1026 R (výkon motoru 24 k). Jelikož traktory využíváme i v létě při údržbě zeleně v agregaci s mezinápravovým sečením a vysoko výklopným sběrným košem, jsou v permanenci zhruba deset měsíců v roce. Včetně toho nejstaršího, který před rokem prošel náročnější opravou, jsou stále provozu schopné a odvádějí velice dobrou práci,“ zdůrazňuje ředitel společnosti COMPAG VOTICE Jiří Kymla.

Dva novější traktory pracují v létě i zimě se stálou obsluhou. V zimě musejí v případě sněhu či náledí vyrazit do terénu podle plánu zimní údržby nejpozději v šest hodin ráno. Realita ovšem bývá jiná. „S prací začínáme mezi třetí a čtvrtou hodinou ranní, aby v šest byly alespoň ty hlavní trasy uklizeny. Proto jsou všechny tři stroje agregované se sněhovými radlicemi a válečkovými sypači důležité. A všechny se plně uplatní i při sečení zelených ploch. Zvládají i práci ve svazích, kde mohou posečenou hmotu sbírat. Pouze prudké svahy mulčujeme speciálním strojem Seco Goliath. V brzké době se chystáme i malotraktory vybavit systémem GPS, abychom měli dokonalý přehled o jejich pohybu. U větší techniky se nám to osvědčilo. Například při svozu komunálních odpadů klesly mnohdy neoprávněné stížnosti občanů o třetinu,“ popisuje Jiří Kymla.


Model John Deere 1026 R je ve Voticích již třetím strojem stejné značky. Všechny jsou v provozu zhruba deset měsíců v roce.


Votický kompaktní traktor John Deere 2025 R při údržbě zeleně.

Razantní obnova technického parku

Zřizována a stoprocentně vlastněna městem je společnost Služby Sedlec – Prčice. Pro centrální dvojměstí a dalších 34 přidružených částí s necelými třemi tisíci obyvateli zajišťuje běžné komunální služby včetně správy vodovodní sítě a provozu čističky odpadních vod. „Naše katastrální území má rozlohu 64 km2, a to opravdu není málo. Zimní a letní údržbu 36 místních částí zabezpečuje dvanáct pracovníků, takže pokud chtějí vše včas a kvalitně zvládnout, je více než jasné, že se bez profesionální techniky neobejdou. Je třeba říci, že za posledních šest let se technické vybavení zásadně obměnilo a na pořádku ve městě je to vidět,“ konstatuje místostarosta města Sedlec – Prčice Pavel Král.
„Většina techniky, se kterou nyní pracujeme, není starší než pět let. Spolupráce s radnicí je velmi dobrá a město rozvoj naší společnosti podporuje. Pořídili jsme například nový nakladač, univerzální nosiče a další. Před třemi roky rozšířil technický park též malotraktor John Deere 2027 R s pracovními adaptéry pro zimní i letní údržbu,“ říká vedoucí společnosti Služby Sedlec – Prčice Miroslav Kaňka.
I v Sedlci – Prčicích jsou s výběrem traktoru spokojeni. Při sečení bývá s mezinápravovým systémem sečení a sběrným košem s vysokým výsypem Matev nasazován na údržbu větších celistvějších ploch. „Poseče zhruba polovinu z celkové výměry, o kterou se musíme postarat. A práce v tomto směru rok od roku přibývá,“ upozorňuje Miroslav Kaňka.
V zimě je nasazován na údržbu chodníků, ať již v agregaci se zametacím kartáčem, nebo sněhovou radlicí. „Chodníků máme více než 10 kilometrů a traktor je pro jejich úklid ideální. Obsluha se do kabiny pohodlně vejde a zároveň rozchod traktoru plně vyhovuje šířce chodníků,“ chválí Miroslav Kaňka.
Stejně jako do Vlašimi i Votic dodala také do Sedlce – Prčic traktor s pracovními adaptéry společnost Agrozet České Budějovice prostřednictvím svého táborského střediska. „Spolupráce s Agrozetem se dlouhodobě osvědčuje. Není problém se servisem i případnou dodávkou náhradních dílů. Vše zkrátka funguje, jak má. A totéž se dá říci i o traktoru. Ten se navíc svým designem líbí i občanům,“ uzavírá Pavel Král.


V Sedlci – Prčicích pracuje malotraktor John Deere 2027 R.

Autor: Roman Paleček