Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

"Lokomotiva" při sklizni kukuřice ... aneb řezačka John Deere 8800i ve společnosti LUKRENA a.s.

Lehce familiérní přezdívku "lokomotiva" si stroj vysloužil pro svůj charakteristický zvuk motoru CUMMINS QSK 19 o výkonu 843PS. Motor může plnit (a také plní) normu TIER II dle platných emisních předpisů - proto tedy tento specifický zvuk. Ostatně, pokud se motoru týká - dle vyjádření obsluhy byly před převzetím stroje obavy z toho, jak se motor bude chovat, protože je to "jen šestiválec". Poslední řezačka jiné značky, se kterou měla obsluha zkušenosti, byla osazena dvanáctiválcovým motorem. Praktické zkušenosti ale ukazují, že šest válců je v porovnání s víceválcovými motory v takto "naladěném" motoru naprosto bez problémů. Motor v podstatě nejde udusit, výkonnost limituje průchodnost kukuřičného adaptéru nebo řezačky. Dle vyjádření zákazníka by po jeho porovnání měla být naopak  příznivější spotřeba paliva, ale to si bez přímého srovnání zatím netroufáme hodnotit. Co je už ale celkem jisté - řezačka u zákazníka jeho dosavadní očekávání plní.

Několik praktických poznatků ohledně výkonnosti a spotřeby (nastavená délka řezanky 6 mm, mezera mačkacích válců 2,5 mm):

Naplnění odvozního prostředku cca 4-5 minut, hmotnost nákladu kolem 20 t, tzn. praktická výkonnost stroje při sklizni činí cca 4-5 t siláže za minutu. Teoretická hodinová výkonnost je tedy zhruba 240 - 300 t kukuřice, což potvrzuje výrobcem deklarované údaje. Praktická výkonnost závisí pak samozřejmě zejména na organizaci logistiky a příjmu a  zpracování materiálu v silážní jámě.

Dle dat ze systému JD link je pracovní rychlost při sklizni kukuřice za posledních 7 dní sklizně 6,3km/hod, což odpovídá teoretické výkonnosti 5,6 ha/hod. O tom, že i v dosahované hodinové výkonnosti je rezerva, svědčí průměrné zatížení motoru při sklizni 75%. Průměrná  praktická výkonnost dle JD link  v daných podmínkách je 65% skutečného času (počítány prostoje a přejezdy), hodinová spotřeba paliva je za dané období 78,5 l, tj. prakticky 0,4-0,5 l na tunu sklizeného materiálu. Opět se potvrzuje, že praktická výkonnost a hodnoty spotřeby závisí hlavně na organizaci celé linky - stroj je se svou teoretickou výkonností opravdu připraven sklízet někde kolem 250 t materiálu za hodinu.

Doufáme, že stroj bude i nadále plnit očekávání zákazníka a přejeme další bezproblémový provoz. Zatím se potvrzuje, že prostředky vynaložené výrobcem na vývoj řezačky John Deere řady 8000 byly investovány účelně a stroj se skutečně prezentuje jako špičkový v segmentu samojízdných řezaček.

Pro nás z toho ovšem vyplývá významný závazek - postarat se co nejlépe o provoz řezačky a významně tak zapracovat na splnění našeho neskromného přání, kterým je postupná změna barvy odvozních prostředků tak, aby v budoucnu na fotografiích a videích s řezačkou dokonale barevně ladily … 

 

Video:

 

Fotogalerie: