Sklízecí mlátičky 75 let
... už 75 let inovací John Deere

Jak nasytit svět       |      Samojízdné sklízecí mlátičky       |     75 let inovací       |      Budoucnost

Samojízdné sklízecí mlátičky 1947–2022

Vývoj samojízdných sklízecích mlátiček změnil způsob, jak nasytit svět. Sklízecí mlátičky John Deere v současnosti sklízejí více než polovinu světové produkce obilovin. Jejich úspěch od modelu 55 po řadu X je příběhem technické inovace a vysoce kvalitní zákaznické podpory poskytované sítí profesionálních prodejců.

1947 - Když to všechno začalo
Konstrukce typu John Deere Model 55 byla předchůdcem dnešních sklízecích mlátiček. Mají vysoko umístěnou kabinu řidiče, která poskytuje dobrý výhled na šikmý dopravník a žací lištu. Motor je umístěný za řidičem blízko zadních kol. Zásobník zrna je blízko přední nápravy, aby zvyšoval stabilitu a také proto, že dodatečné zatížení přední nápravy zvyšuje trakci a usnadňuje řízení zadních kol. Dokázaly sklidit asi 1,6 ha/h ve srovnání s 12 ha/h u dnešní řady X, k čemuž došlo díky transformaci efektivity sklizně.
1970 - Spojka žacího válu QuickTach
Dřívější žací vály sklízecích mlátiček byly integrované do skříně vkládacího ústrojí a výměna trvala více než hodinu. Sklízecí mlátičky jezdily na pole s namontovaným žacím válem, což v Evropě omezovalo jejich šířku na 2,55 m. Systém QuickTach představený na sklízecích mlátičkách 3300 – 7700 znamenal, že žací vály mohly být taženy za sklízecí mlátičkou a připojovaly se až na poli během několika minut. Dostupnými se staly širší modely s vyšší kapacitou a během 10 let se zdvojnásobila kapacita sklízecích mlátiček.
1982 - Řada 1000 s integrovanou kabinou
První kabiny se začaly objevovat v 60. letech 20. století a byly volitelným prvkem. Měly základní konstrukci, která chránila řidiče před prachem, ale byly hlučné a v horkém dni v nich bylo k nevydržení. Bylo tomu tak do roku 1982, než přišly sklízecí mlátičky řady 1000, které dostaly vše, co dnešní řidič pokládá za kabinu. Byly tišší a lepší, byly rovněž vybavené klimatizací a umožnily v průběhu let přidávat další elektronické systémy.
1996 - Prototyp přijímače StarFire
Společnost John Deere začala v polovině 90. let 20. století spolupracovat s laboratoří NASA Jet Propulsion Laboratory na vývoji polohovacího systému pro sklízecí mlátičky. Vyžadovalo to investici do sítě pozemních základnových referenčních stanic pro korigování chyb satelitního signálu způsobených ionosférou a dalšími jevy. Tento prototyp, známý jako ‘zelené volské oko’, vedl v roce 1998 ke spuštění prvního systému StarFire s přesností 30 cm. Poslední evoluce, přijímač StarFire 7000, nyní nabízí navádění s přesností 2,5 cm.
2010 - Sklízecí mlátička číslo 500 000
Greg Briggs z Cisco, Illinois převzal dodávku 500 000. sklízecí mlátičky John Deere 9870 STS 20. května 2010. Systém s jedním axiálním rotorem byl velkým odklonem od tradičního systému vytřásadel a je tak úspěšný, že se dodnes používá na sklízecích mlátičkách řady S, které jsou nejpopulárnějšími sklízecími mlátičkami na světě.
2006 - Modulární telematická brána
Dřívější sklízecí mlátičky používaly vlajky k signalizaci, která sklízecí mlátička potřebuje vyprázdnit. Pak přišla krátkovlnná vysílačka a mobilní telefony. MTG je největší inovací sklízení za posledních 20 let, přenáší v reálném čase data o výkonnosti stroje a informace o poloze pro vzdálené monitorování. Provádí transformaci plánování práce, logistiku sklizně a mnoho dalšího.
1999 - Displej GreenStar 1
I když byla vybavená funkcí souběžného sledování Parallel Tracking, řidič se musel soustředit, aby udržel sklízecí mlátičku v ose. Až s příchodem systému AutoTrac v roce 2002 dorazilo skutečné navádění bez řízení rukama. Displej byl rovněž vybaven softwarem Harvest Monitor (monitorování sklizně), Yield Mapping (mapování výnosů) a mnohými dalšími, které se používají dodneška.
1992 - První hybridní sklízecí mlátička na světě
Sklízecí mlátička s CTS (Cylinder Tine Separator – válcový separační rotor) byla vybavená velkým bubnem s mláticím košem, za kterým byly dva rotory, které zajišťují separaci. Zůstala jedinou hybridní sklízecí mlátičkou na světě až do roku 1996, kdy vypršel patent společnosti John Deere. Kompaktní úzké tělo poskytovalo výjimečnou kapacitu a stále se prodává v Asii pro sklizeň rýže.
1963 - Pásy
Dřívější pásové stroje byly vyvinuty ze stavebních strojů. Jejich ocelové desky vyžadovaly pravidelné mazání a rychlost na silnici byla nízká. Dnes se stále používají pro sklizeň rýže v Itálii. S dnešními pásy sdílejí známý trojúhelníkový profil. Trvalo více než 40 let, než se objevily spolehlivé pryžové pásy.
1954 - Sklízecí mlátička pro svahy
Samonivelační 55H vyrobený na základě zkušeností společnosti John Deere se sklízecími mlátičkami pro svahy, které začaly s koněm taženým modelem 36B v roce 1936. Marketingové filmy propagovaly mnoho funkcí, které by poznali i dnešní řidiči: posilovač umožňující řízení "jedním prstem", výkonné kotoučové brzdy a variabilní pojezdová rychlost.

75 let inovací

Prohlédněte si historické sklízecí mlátičky v akci a klíčové milníky, které transformovaly sklizňovou produktivitu a umožnily současnému světu nasytit až 7,8 miliard lidí.
2020 – Řada X
2007 – Řada S
2007 – Řada T
1998 – Řada CTS
1992 – Řada 2000
1987 – Řada 1100
1972 – Řada 900/905
1964 - 530/630/730
1964 - 330/430
1947 – Model 55

Rychle vpřed do budoucnosti

Zjistěte, co může přechod na nejnovější sklízecí mlátičky znamenat pro vás.
Rychle-vpred-do-budoucnosti.jpg